Stabiel en veilig WiFi netwerk Reym

Reym legt veilig fundament voor verdere digitalisering met nieuw WiFi netwerk

Als innovatief dienstverlener op het gebied van industriële reiniging, transport en afvalstoffenmanagement ondersteunt Reym medewerkers en klanten met digitale middelen. Voor de bedrijfsvoering gebruikt het bedrijf bijvoorbeeld tablets en voor klanten is een mobiele app ontwikkeld. Om de digitale transformatie te versnellen, heeft Giant ICT op zes vestigingen van Reym in Nederland een stabiel en veilig WiFi netwerk geïmplementeerd.

Innovatie van de reinigingstechnieken, veiligheid en goede service aan klanten zijn speerpunten van Reym. Vanuit drie regio’s zijn ruim 700 medewerkers daar dagelijks mee bezig. Zij werken vanuit het hoofdkantoor in Amersfoort en in multiservice vestigingen en operationele dependances in hele Nederland. Gerard Kuiper, ICT Manager bij Reym, legt uit: “Door te digitaliseren ondersteunen we onze mensen zo goed mogelijk tijdens hun werkzaamheden. Bijvoorbeeld door de registratie van activiteiten op locatie via tablets. Zo verlopen onze processen foutloos en efficiënt, en helpen we klanten beter en sneller.”

Verschillende WiFi behoeften
De keuze voor een digitale bedrijfsvoering stelt hoge eisen aan de infrastructuur volgens Eric Fluit, Stafmedewerker I&A bij Reym. “Het is een voorwaarde dat iedereen binnen Reym directe en veilige toegang tot een stabiel WiFi netwerk heeft. De behoeften per locatie verschillen echter. Op een vestiging met een groot buitenterrein is andere dekking nodig dan op het hoofdkantoor, waar mensen alleen binnen werken.”

Betrouwbaarheid centraal
Naast de reguliere activiteiten was het ook van belang dat het netwerk voldoende capaciteit zou bieden voor de regelmatige trainingen op Reym locaties. Fluit: “Omdat veiligheid in ons bedrijf centraal staat, moeten onze mensen hun certificering elk jaar vernieuwen. Ze volgen die trainingen en examens online vanuit onze eigen locaties. Het is dan niet acceptabel is als de verbinding wegvalt.”

Networking  en WiFi partner
Reym heeft een compacte ICT-afdeling Kuiper: “Omdat ICT een breed werkveld is, kunnen we niet alle deskundigheid zelf in huis hebben. Wij hebben vooral een regiefunctie en werken nauw samen met gespecialiseerde partners. In het verleden hebben we voor networking en WiFi al naar tevredenheid samengewerkt met Giant ICT. Toen we de infrastructuur op onze locaties wilden vernieuwen, zijn we opnieuw in gesprek gegaan.”

Inventarisatie en WiFi meting
Tijdens een inventarisatie bracht Giant ICT eerst de specifieke WiFi eisen van de locaties goed in kaart. Zowel de bestaande infrastructuur en bekabeling als de benodigde actieve componenten en software zijn daarin meegenomen. Aansluitend volgde een WiFi meting om aan de hand van de omgeving en het verwachte gebruik de optimale WiFi dekking te bepalen.

Veilig en gastvrij
Fluit: “De oplossingen van HPE/Aruba sloten het best aan bij onze wensen. Naast de dekking moest ook de netwerkbeveiliging optimaal zijn. Tegelijkertijd wilden we medewerkers wel eenvoudig toegang bieden. Ook als ze een andere vestiging bezoeken. Om klanten en gasten goed te ondersteunen, is een gastennetwerk ingericht. Dat netwerk is vanzelfsprekend gescheiden van het interne netwerk. Giant ICT heeft de netwerken en beveiliging volledig volgens onze wensen ingericht.”

Gestandaardiseerde bouwblokken
Ondanks de verschillende eisen per locatie zijn de inrichting en componenten, zoals switches, routers, access points en firewalls wel zoveel mogelijk gestandaardiseerd, geeft Fluit aan. “Door dezelfde bouwblokken te gebruiken, weten we precies waar we aan toe zijn. Voordeel is ook dat het beheer gestandaardiseerd is. Giant ICT heeft alles uitgebreid gedocumenteerd en best practices gebruikt. Hierdoor kunnen we het beheer in een latere fase eenvoudig uitbesteden.”

Snel schakelen
Giant ICT had ook de projectleiding voor de implementatie in handen. Daarbij werkten ze voor de bekabeling nauw samen met zusterorganisatie Giant Telcom. Kuiper: “Het is duidelijk dat ze deskundig zijn en goed leidinggeven aan een project. Het WiFi netwerk staat niet op zichzelf en is aangesloten op de bestaande infrastructuur. Hierdoor zijn er veel raakvlakken met andere partners. Giant ICT overziet het geheel, schakelt snel en stemt continu af met alle betrokkenen. Hierdoor is het project volgens planning verlopen.”

Altijd up-to-date
De nieuwe netwerken worden centraal vanuit Amersfoort gemonitord. Fluit: “Met de cloud management tooling Aruba Central kunnen we de gehele omgeving monitoren. Als er een probleem is, krijg ik een signaal en controleer ik direct wat er aan de hand is. Dat geldt ook voor meldingen die ik van mijn collega’s op de locaties krijg. In het verleden moesten we fysiek op pad om dat te controleren, nu kan dat op afstand. Momenteel doet Giant ICT de tweedelijnssupport. Maar we hebben serieuze plannen om ook het beheer aan hen uit te besteden. Zij werken met een SLA en doen regelmatige healthchecks. Zo zorgen hun specialisten dat alle updates en patches gedaan worden en het netwerk altijd up to date is.”

First time right
In het digitaliseringsproces van Reym speelt WiFi een belangrijke rol, benadrukt Kuiper: “Een stabiele en veilige infrastructuur is een onmisbare randvoorwaarde. Niet alleen technisch moet alles betrouwbaar, beheersbaar en veilig ingericht zijn. De infrastructuur is ook een succesfactor in het digitale verander- en adoptieproces. Het WiFi netwerk moet stabiel en goed werken. Hiervoor geldt het principe ‘first time right’ en dat hebben we samen met Giant ICT waargemaakt.”

Gratis analyse
aanvragen

Om te bepalen hoe uw huidige netwerk ervoor staat voeren wij een analyse uit om het in kaart te brengen. Helemaal gratis.